12 grudnia 2014

Najwyższy czas na świąteczne pierniczki

Ze wszystkich bożonarodzeniowych rytuałów, które co roku towarzyszą przygotowaniom do świąt, pieczenie pierników jest tym, który lubię najbardziej. Nie myślcie jednak, że to przysłowiowa kaszka z mlekiem. Ilość produkowanych przeze mnie korzennych ciasteczek jest bowiem, delikatnie mówiąc, niemała. Co roku "przerabiam" trzy porcje ciasta. I choć pod koniec piernikowania jestem tak zmęczona, że ciężko podnieść mi się z kanapy, radość moich bliskich i zapach świąt rozchodzący się po domu, rekompensuje mi to z nawiązką...



Poniższy przepis pochodzi z mojego rodzinnego domu. Przekazała mi go moja Mama i jestem zdania, że to najlepszy przepis na pierniczki, z jakim kiedykolwiek miałam do czynienia. Ciasteczka są od razu miękkie, zatem nie trzeba ich piec kilka tygodni przed świętami. Jeśli któraś z zabieganych mam zapomni o pierniczkach śmiało może je przygotować w ostatniej chwili.


Składniki:
  • słoik miodu (0,3 l),
  • kostka margaryny,
  • 3 jajka,
  • przyprawa do piernika,
  • 1/2 łyżeczki cynamonu,
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej,
  • 2 łyżki kakao,
  • szklanka cukru,
  • 3 łyżki śmietany lub gęstego jogurtu,
  • mąka (ilość, jaką "zabierze" ciasto).

Jak to zrobić?
W rondelku rozpuszczamy margarynę a następnie dodajemy miód i cukier. Mieszamy do całkowitego rozpuszczenia się składników. W tym czasie na stolnicy rozsypujemy mąkę, robimy "dołeczek" i wsypujemy do niego pozostałe składniki (przyprawę korzenną, cynamon, sodę oczyszczoną, kakao). Mieszamy. Dodajemy jajka, śmietanę oraz roztopiony tłuszcz z cukrem i miodem.
Tak przygotowane ciasto wałkujemy na stolnicy i wykrawamy pierniczki. Pieczemy około 5-6 minut w 180 stopniach.
Uwaga! Ciasto piernikowe powinno być zwięzłe, ale nie suche.
Lukier na pierniczki przygotowuję sama mieszając świeży sok z cytryny z cukrem pudrem. Jeśli chcecie, aby lukier był śnieżnobiały dodajcie do niego białko jajka.



6 komentarzy:

  1. Dziekujemy Cui za zdradzenie rodzinnej tajemnicy;)
    aggi_de

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam zamiar zabrać ją ze sobą do grobu, ale się rozmyśliłam ;)
      Cała przyjemność po mojej stronie ;)

      Usuń
  2. Nigdy nie piekę pierniczków, ale kiedy popatrzyłam na twoje nabrałam ochoty, żeby spróbować. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko - spróbuj koniecznie :) Ale uprzedzam - rytuał pieczenia TYCH pierniczków mocno uzależnia na lata :)

      Usuń
  3. a ja chcę takie reniferowe foremki...znajdę je gdzieś? ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ oczywiście :) Są tu: http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/30133046/

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za odwiedziny i każde pozostawione słowo :)
Kuku & Cui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...